او خواهد آمد، اگر من و امثال من بگذارند!

او خواهد آمد، اگر من و امثال من بگذارند!

خدایا ما را از منتظران حقیقی اش قرار ده
او خواهد آمد، اگر من و امثال من بگذارند!

او خواهد آمد، اگر من و امثال من بگذارند!

خدایا ما را از منتظران حقیقی اش قرار ده

سفارش مؤکد امام زمان علیه السلام:

در تشرفی که سید احمد رشتی در تاریخ 1280 هجری قمری در طی سفر خود در بین راه از تبریز به عزم زیارت بیت ا... خانه ی کعبه داشته است، ایشان نقل می کند که:

...

سپس دست مبارکش را بر زانوی من گذاشت و فرمود:

شما چرا نافله نمی خوانید؟!! نافله، نافله، نافله سه بار تکرار کردند.

آنگاه فرمود شما چرا عاشورا نمی خوانید؟

عاشورا، عاشورا، عاشورا

سپس فرمود شما چرا جامعه نمی خوانید

جامعه، جامعه، جامعه

... .

یکی از دلایل مهم تأکید حضرت بر مداومت بر زیارت عاشورا این است که ذکر مصیبت برای حضرت ابی عبدا... یکی از بهترین و مؤثر ترین راه های سنخیت پیدا کردن با امام زمان است، چرا که ایشان روزی دوبار در سوگ شهادت مظلومانه ی جد بزرگوارشان می نشینند تا آن هنگام که وعده الهی محقق شود و اذن انتقام از خون ریخته شده ی مظلوم کربلا به ایشان داده شود.

وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً ( أسراء-33)

و آن کس که مظلوم کشته شده، براى ولیش سلطه (و حق قصاص) قرار دادیم اما در قتل اسراف نکند، چرا که او مورد حمایت است.

اما یکی از علت های مهمِ تأکید بر زیارت جامعه کبیره این است که این زیارت یک دوره ی فشرده و در عین حال کاملِ امام شناسی است که به توسط شخص امام افاضه شده و :

((من مات لا یعرف امامه مات میتة جاهلیة))(( هر کس بمیرد در حالى که امام زمان خویش را نشناسد مانند کافرهاى زمان جاهلیت مرده‏))"الحیاة؛ ج2"

و به علاوه زیارت جامعه به ایجاد رابطه ی باطنی بین امام و مأموم کمک بسیار می نماید.

و اما از دلایل مهم تأکید بر خواندن نماز شب این است که:

امام صادق (ع) فرموده است، کسى که نماز شب نخواند از شیعیان ما نیست.

همچنین نماز شب شرف مؤمن است و مؤمن نباید بی شرف باشد.

بعلاوه بر طبق آیات و روایات نماز شب موجب کفاره ی گناهان روز، سلامتی بدن، جلب کننده و مایه ی فراوانی روزی، سبب رفع فقر و ناداری، مانع نزول عذاب و سبب نزول رحمت الهی، و مایه ی خوش خلقی و پیدا کردن خلق انبیا، برطرف شدن غم و اندوه، ضامن روزی نماز شب خوان در روز، سبب ازدیاد ایمان و ناراحتی شیطان و قبولی اعمال، و باعث معرفت و شناخت خدا و اجابت دعا و سبب راحتی قبض روح و ....

و تازه اینها قسمتی از برکات دنیوی نماز شب است و ما اشاره ای به آثار و برکات نماز شب در برزخ و قیامت و بهشت نکرده ایم.

و در عظمت آثار نماز شب همین آیات سوره سجده که قول خداوند رحیم است اهل خرد را کفایت می کند که:

تَتَجافى‏ جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفاً وَ طَمَعاً وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ (16)

فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِیَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْیُنٍ جَزاءً بِما کانُوا یَعْمَلُونَ (17)

پهلوهایشان از بسترها در دل شب دور مى‏شود (و بپا مى‏خیزند و رو به درگاه خدا مى آورند) و پروردگار خود را با بیم و امید مى‏خوانند، و از آنچه به آنان روزى داده‏ایم انفاق مى‏کنند! (16)

هیچ کس نمى‏داند چه پاداشهاى مهمّى که مایه روشنى چشمهاست براى آنها نهفته شده، این پاداش کارهایى است که انجام مى‏دادند! (17)

حقیقتاً چه کسی نیازمندِ آثار نماز شب نیست؟!!!

پروردگارا به ما توفیق خواندن زیارت عاشورا و زیارت جامعه و نماز شب را عنایت فرما...

نقل از کتاب داستان های شگفت انگیزی از نماز، تألیف حیدر قنبری، ص 65

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد